Eesti on oma rändepoliitika muutustega asunud samale teele, mida Euroopa riigid on käinud alates Teisest maailmasõjast. Siis algatas Saksamaa ulatusliku võõrtööliste värbamise programmi ja selline, tööandja vajadusest juhitud rändepoliitika iseloomustab praegu enamikku Euroopa riike. Meie erinevus seisneb selles, et aktiivse tööjõu värbamisega me ei tegele. Kuigi töörände eesmärk on meelitada Euroopasse kõrgepalgalisi oskustöölisi, on tegelikkus olnud täpselt vastupidine ning saabujad teevad peamiselt madalapalgalisi lihttöid – töid, mida eurooplased ise teha ei soovi. Nii on sisseränne olnud nagu kahe poolega münt: tööandjatele ja majandusele on see olnud hea, sest paljud vajalikud tööd saavad tehtud, lisaks annab odava tööjõu kasutamine konkurentsieelise, teisalt on lõimumisega seotud probleemid aastakümnetega aga järjest kuhjunud. Palgakriteeriumi otsustava leevendamisega on Eesti asunud samale teele, mis viinud Euroopa riigid praeguste lõimumisprobleemideni.
Euroopa riikide kogemus näitab, et madalapalgaliste rändest sünnib sageli rohkem pikaajalisi probleeme, kui lühiajaline tööjõupuuduse leevendamine neid lahendab. Sageli ei edene lõimumine soovitud kiirusel ja pigem levib sisserändajate sotsiaalne tõrjutus, eriti kui nende sissetulekud jäävad madalaks ja nad koonduvad elama vaesematesse linnapiirkondadesse. Nii tekib paralleelsete ühiskondade kujunemise ja radikaliseerumise oht. Ühendkuningriigis ja mujal Euroopas toimuv ilmestab muu hulgas asjaolu, et sisserändajaid ei saa käsitleda pelgalt tööjõuna. Juba see mõte loob vale fooni ühiskonna sidususele, kui me toome Eestisse tööde tegemiseks mujalt inimesi, sest meie ise ei taha mõnd tööd teha. Neid töid, mida Eesti elanikud teha ei taha, peavad nii palju kui võimalik tegema robotid ja muud masinad, mitte võõrtöölised. Automatiseerumisega koos tekivad ka targemad töökohad. Targemad töökohad tähendavad suuremat palka, mis vähendab väljarändesurvet ja vajadust lihttöötajaid palgata. Uute (vähekvalifitseeritud)töötajate toomine aga just pärsib paljudes valdkondades innovatsiooni, hoiab palgad ja tootlikkuse madalal ega panusta seega kuigivõrd ka maksutuludesse.
Välistudengite Eestisse toomisel on seni rõhutatud ülikoolide rahateenimise võimalust ning kõrghariduse kvaliteedi tõstmise vajadust. Tööturu aspekt on jäänud natuke tagaplaanile. Eestisse jäämise ja sidusa ühiskonna saavutamise vaatenurgast on väga hea viis suurendada tippspetsialistide arvu õpirände abil. Kui noor inimene on kolm kuni viis aastat Eestis õppinud, siis on ta tõenäoliselt omandanud eesti keele, ta on leidnud siin sõbrad ja võib-olla ka elukaaslase ehk suurem on võimalus, et ta jääb päriselt Eestisse elama. Riigikontrolli andmetel jääb iga viies Eestis õppiv välistudeng pärast ülikooli lõpetamist Eestisse elama. Eesti majandusarengu vaatenurgast aga ei ole kadunud ka need 80 protsenti, kes Eestist lahkuvad. Ülikoolist saadakse sageli sõbrad kogu eluks ja õpingute käigus on noored omavahel suheldes teadvustanud ka oma koduriikide kultuurilisi eripärasid. Lisaks võimaldab tekkinud vilistlaste võrgustik tulevikus meie ettevõtetel lihtsamalt välisturgudele siseneda ning tutvustada ka meie kõrgkoole välismaal.
Kokkuvõtteks võib öelda, et pikas perspektiivis aitab kahanevat töötajaskonda kompenseerida suurem sündimus ja tootlikkuse kasv, mis eelkõige väljendub automatiseerimises ja kõrgema lisandväärtusega (loe: kallima) toodangu ja teenuste pakkumises. Lähitulevikus on vaja korrastada meie rändepoliitika, muutes selle aktiivsemaks ja riigi vajadusi paremini rahuldavaks läbi punktisüsteemi ja tarkade välistudengite ning mis võtaks paremini arvesse võimalikke lõimumisega seotud probleeme.
Euroopa riikide kogemus ulatusliku oskus- ja lihttöötajate sisserände soosimisel näitab, et vajalikud tööd saavad küll kohe tehtud, kuid selle hind on ühiskonna sidususe vähenemisega seotud pikaajalised probleemid. Eesti võiks kaaluda senisest passiivsest rändepoliitikast järkjärgulise loobumise järel aktiivset rändepoliitikat, mis lähtub nii tööturu vajadustest kui ka lõimumissuutlikkusest. Eesti rändepoliitika nurgakivid võiks olla punktisüsteemi kasutuselevõtt töörändes ja õpirände soodustamine.